Órarend elsősöknek

Az elsősök mindig nagy izgalommal várják a tanévkezdést, nagyon édesek! És valójában van egy hat hetes beszoktatási időszak, azért mégis elkezdődik a tanulás már az első napon – órarend szerint.

 

Sokan vannak, akik már ismerik a betűket, tudnak írni-olvasni, de vannak olyan gyerekek is, akik még nem – ez egyáltalán nem baj.

Nagyon fontos a kisgyerekeknek, hogy legyen kialakult napirendjük, tudják, mi mi után következik, mire számíthatnak az adott napon. Amíg kicsik voltak, akkor ezt szóban elmondtuk nekik, esetleg használtunk napirend-kártyákat, így megismerték az események sorrendjét.

Az iskolában ugyanennyire fontos, hogy tudják: mikor melyik óra következik. Amíg nem olvasnak, addig jelekkel-képekkel segíthetjük őket.

órarend első osztályosoknak képekkel

Mi a fenti órarendet készítettük el. Egyszerű papírlapra felrajzolt jelek. A papír méretét a tolltartó átlátszó zsebéhez igazítottam – itt a legpraktikusabb tartani: mindig szem előtt van, egész nap, óráról órára.

A jeleket együtt beszéltük meg. Az ő iskolájában magyar óra van, nincs részletesebben meghatározva, hogy ekkor olvasás vagy írás lesz-e, így az órarendben is egyszerűen magyar nemzeti színekkel jelöltük – ahogyan a németet is..

A számok a matematikát jelölik, a pöttyös labda a testnevelést. A pöttyös labda színét is a gyermek választhatta ki, hiszen ő nézi napról-napra. Az énekórát a hangjegyek, a technikát az olló, a rajzot a ceruzák, a hittant-erkölcstant a könyv a kereszttel jelöli. Minden egyes jelet megbeszéltünk, hogy ő is jónak találja-e az adott tantárgyhoz, hiszen az a fontos, hogy a gyermek tudjon eligazodni rajta.

Az órarend nemcsak abban segít, hogy a nap folyamán tudja, mikor melyik óra következik, hanem a táska bepakolásánál is. Még az év elején a szülő segíthet bepakolni másnapra, de nagyjából őszi szünet után ezt nyugodtan rábízhatjuk a kisdiákra, ezzel is önállóságra nevelve. Ilyenkor elég már csak ellenőrizni egy ideig, hogy tényleg minden ott van-e másnapra. Tanítsuk meg, hogy a táskabepakolás az ő felelőssége, mi pedig segítséget adunk az órarenddel a feladat elvégzéséhez.

Ez a fenti órarend egy kis papírdarab. Lehet írólapra vagy vastagabb rajzlapra elkészíteni, de a lényeg: nem kell tartósnak lennie, hiszen nagyjából egy félévre szól – utána már megtanulnak olvasni, és visszatérhetünk a hagyományos órarendhez.

Volna olyan kifogás a szülő részéről, hogy “de én nem tudok rajzolni”?! Nem kell tudni. Bármilyen, a gyermek számára felismerhető jel tökéletes! Sőt, ügyesen rajzoló kisdiákok akár maguk is elkészíthetik.

A lényeg nem a szépség, hanem a felismerhetőség – ezt tartsuk szem előtt.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük